Farssin muutokset jatkuvat

file-NCQ3AMesMEytbKQrl5WSoPTz



Moikku

Paljon on tullut nyt viimeaikoina muutoksia Farssin RP palvelimelle. Osa varsin lyhyessä ajassa. Suurimman muutoksenhan teette kuitenkin te, pelaajat. Palvelin on nyt pidemmän aikaan ollut melko tyhjillään. Pelaajamäärät päivittäin saattoivat piikata n. 20 pelaajan paikkeilla, joka ei ihan hirveästi enää jätä muuta kun toivomisen varaa. Tässäpä pitkälti syy myös siihen, miksi itse olen nyt taas jokseenkin joutunut hyppäämään näkyvämpään asemaan muutoksien kanssa. Palvelimen kulut on käytännössä jo pidemmän aikaan katettu täysin suoraan farssin muista toiminnoista, kuten pelipalvelinmyynnistä. Tästä johtuen käytännössä vaihtoehtoja oli kaksi. Joko palvelin suljetaan, jotta kulut saadaan pois, tai vielä lähdetään uuteen yritykseen saada palvelimesta "soiva peli", joka olisi myös pelaajien suosiossa. Lähtökohtanahan on, että paha olettaa minkäänlaista tulovirtaa, jos palvelimella ei ole pelaajia. Kuten varmasti olette huomanneet päivityksistä, valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon noista kahdesta.

Aina kun muutoksia tehdään, on ehkä hyvä hetki reflektoida, mitä muutetaan ja miksi. Miksi ylipäätään tarvitsee jotain muuttaa. Näkemykset mitä tässä kirjoitan, on täysin omia ajatuksiani, enkä niistä sen enempää ole jutellut muiden adminien kanssa. Syljen ne nyt teille nähtäville sillä toivolla, että ehkä joku ottaa niistä koppia ja jatkossa joku asia olisi erillailla.

Palvelin ei lähtökohtaisesti pysty toimimaan ilman admineita. Luotettava admintiimi on kaiken perusta, jolle käytännössä ihan kaikki perustuu. Valitettavasti siinä, missä näen, että farssin admintiimi on todella luotettava, hyvä ja kyvykäs, näen siinä myös paljon epäkohtia. Tarkoituksena on nyt pureutua enemmän niihin "epäkohtiin". Vaikka Farssilla on suhteellisen aktiiviset adminit, jotka pelaavat palvelimella päivittäin, itse adminointi on osittain ollut hyvin huonosti organisoitua ja osittain oman edun ajamista. Suurimman osan admineista motivaationa palvelimella toimimiseen on oman edun tavoittelu, ei niinkään palvelimen valvonta, tai palvelimen etujen toteuttaminen. Tämä on pidemmän aikaan näkynyt annetuissa sanktioissa, joukkobänneissä, tai ylipäätään bänneissä. Adminit ovat myös epäonnistuneet pelaajien tavoittamisessa ja informoimisessa, niin muutoksissa, kuin myös eri sanktioiden annossa. Suurimmassa osassa ongelman muodostumista eivät kuitenkaan ole itse adminit vaan pelaajat. Pelaajat eivät ole vaatineet admineilta parempaa, organisoidumpaa toimintaa, joten pikkuhiljaa pala palalta toiminta on rapistunut todella huonoksi niistä "kulta ajoista". Adminit eivät ole mitään "super ihmisiä" vaan ihan tavallisia kanssapelaajia. Siinä, missä adminit valvovat pelaajien peliä, tulisi pelaajien pystyä valvomaan admineita. Toivoisinkin, että eteenpäin mennessä palvelimen yhteisö ottaisi kollektiivisesti itseään niskasta kiinni ja lähtisi myös toteuttamaan tätä. Tehdään yhdessä farssista taas se suosittu pelipaikka, jota se joskus oli.

The new era begins
Palvelimella on tehty nyt suhteellisen radikaaleja ja jokseenkin isoja muutoksia palvelimen ekonomiaan. Palvelimen ekonomiaa on laiminlyöty suhteettoman pitkään ja palvelimelle on päässyt kasaantumaan aika läjäpäin rahaa. Tänä aikana muutosten ja päivitysten agenda on käytännössä ollut pelin helpottaminen, joka on kuitenkin onnistunut vain siinä, että palvelimelta on onnistuneesta saatu tapettua pitkälti kaikki kontentti, pelaaja-interaktiot ja muu, mikä teki farssista yhden parhaimmista paikoista pelata. Uusilla muutoksilla keskitytään pitkälti ekonomian parantamiseen ja pelaaja-interaktioiden tukemiseen.


Millainen palvelin on FarssiRP?
FarssiRP tähtää toiminnallaan olemaan palvelin, jossa on kaikille kaikkea. Palvelin on helposti lähestyttävä, mutta vakaa ja tehokkaasti valvottu ympäristö. Palvelin tähtää siihen, että siellä on mahdollisuus monenlaiseen roolipelaamiseen, niin ampumiseen, kuin myös ihan perinteiseen, hitaampaan ihan juttelemiseen perustuvaan roolipeliin. Nämä ovat pääkohdat, jotka kaikkien pitäisi pitää mielessä pelatessaan palvelimella. Pelaajaa ei tulisi pakottaa vain jauhamaan paskaa torilla, jos pelaaja tahtoo ampua. Toki pelaajaa ei myöskään tule pakottaa ammuskeluihin, mikäli pelaaja haluaa vain chillailla. Tämän takia kaikki farssin uudet säännöt, kiteytyvät käytännössä yhden säännön alle. "1.1 Reilu Peli: Pelaa oikeudenmukaisesti ja luo tilanteita, joissa kaikilla on hauskaa. Älä pyri maksimaaliseen hyötyyn". Annetaan muille tilaa, niin voimme olettaa, että myös toiset pelaajat antavat tilaa meille. Nyt kun pelaajamäärät ovat kevyessä nousussa, tämä on erityisen tärkeää. Pyritään varjelemaan uusia pelaajia, mutta myös niitä vanhoja. Pyritään yhdessä tarjoamaan kaikille jotain hauskaa ja palaamisen arvoista.


Muutoksia rikollisille
Palvelimella on tehty jo osittaisia muutoksia rikollisten rahansaantiin likaisesta rahasta. Tarkoituksena on jatkaa vielä prosessin tukemista ja parantelua. Pääperiaate on, että rikolliset pelaajat keräävät kaiken rahansa likaisena. Likainen raha pestään, jonka jälkeen sitä voi käyttää normaalisti. Likaisen rahan saantia on tukemassa mm. huumemyynti ja ryöstöt. Tarkoitus olisi, että rikolliset keskittäisivät oman toimintansa juurikin tähän rahan hankkimiseen. Kun rikollisilla on rahaa, he voivat ostaa "laillisia" palveluita tällä rahalla mm. rakennusmateriaaleja aseitaan varten jne. Tämä on myös syy, miksi suuntaan suurimman osan päivityksistä rikollisiin. Näin saadaan mahdollisimman suuri vaikutus palvelimelle aina per muutos. Käytännössä siis, jos rikollisten jutut toimivat, takaa tämä myös työtä kaikille lainkuulijaisille käyttäjille. Jos rikollinen kontentti ei toimi, istuvat kaikki lähtökohtaisesti peukut perseessä torilla miettimässä, miksei mitään tekemistä ole. Rikollisten aktivoiminen myös luonnollisesti takaa enemmän tekemistä poliiseille. Käytännössä siis kaikki alkaa rikollisista. Toisinsanoen vaikka monesta nyt tuntuu, että vain rikolliset saavat huomiota, on vaikutus palvelimella kuitenkin hyvin paljon syvällisempi ja kokonaisvaltaisempi.

Vankila ja tuomiot
Farssilla on pitkään nostanut puhetta tuomioiden pituus. Pelaajien tulee kuitenkin ymmärtää, että tuomiot eivät ole tunteja, eikä ole toivottu pelimekaniikka, että pelaaja joutuu istumaan vankilassa käsi housussa 24h. Jostain syystä tämän pelimekaniikan markkinointi pelaajille on onnistunut todella huonosti. Tästä syystä pyrin selittämään auki, miten vankila toimii ja kerron vielä lopussa uusista muutoksista tuomioihin.

Vankilan tuomiot toimivat suosittelukirjeillä. Vankilasta tullaan ulos suosittelukirjeillä. EI istumalla tuomi koko mitassaan. Vankilan töillä EI ole tarkoitus vapauttaa itseään vankilasta. Vankilan töitä käytetään ns tuomion "trimmaamiseen". Jos saat vaikka 14h tuomion, voit tehdä töitä, että saat tunnin pois, ja käyttää kirjeen, jne. Jokainen käytetty kirje vähentää tuomiota 12h. Eli jos tuomiosi on alle 13h niin vapaudut yhdellä kirjeellä. Jos tuomiosi on 25h niin vapaudut kahdella kirjeellä, jne. Kirjeen voi käyttämisessä pidetään "hyvän maun" rajana tuntia vankilaan laitosta. Tästä ei kirjata erikseen sääntöä vaan tässäkin sääntö 1.1 on vaikuttava tekijä. Eli annetaan vanhojen RP tilanteiden loppua rauhassa ja vasta sitten lähdetään jatkamaan vankilan ulkopuolelle puuhastelua. Kirjeiden saanti on mahdollista nykyisten muutosten jälkeen kahdella eri tavalla. Vankilasta töitä tekemällä, jolloin mahdollisuus kirjeen saantiin on 1:250 (0.4% drop mahdollisuus). Tai kaikista laatikoista, joita tulee kalastusalueilta. Laatikoista kirjeitä tulee logiikalla 30% mahdollisuus per laatikko, että kirjeen "drop pooli" aktivoituu, jonka jälkeen kirjen mahdollisuus tippua on 1:7 (4.29% drop mahdollisuus). Suljetussa laatikossa on lisäksi 20% mahdollisuus saada kirje ihan sama mitä muuta laatikosta tulee. Kirjeitä EI ole tarkoitus siis farmata itselleen, vaan rikollisten on tarkoitus käyttää isompaa rahapooliaan kirjeiden ostamiseen muilta pelaajilta. Kirjeitä voi myös ostaa farssin kaupasta, joka mahdollistaa pelaajille keinon luonnollisesti pistää kättä taskuun palvelimen toiminnan tukemiseksi. Kirjeen ostaminen kaupasta ei ole ikinä se pääsääntöinen mekaniikka miten kirjeitä saadaan.

Miksi kirjeet? Miksi ei vain lyhyemmät tuomiot? Juurikin yllä mainituista syistä. Kirjeet luovat vankilaan menosta pelimekaniikan, joka vaikuttaa koko palvelimeen, ei pelkästään pelaajaan, joka vankilaan menee. Kirjeiden kautta lisätään pelaajille tekemistä. Tällä mekaniikalla luodaan useille eri pelaajille mahdollisuuksia palvelimelle: Jotkut pelaajat farmaavat kalastusalueita ja toiset keräilevät kirjeitä valmiiksi ja myyvät niitä eteenpäin tarpeen mukaan jne. Ymmärtänette nopeasti, miten paljon enemmän aktiivisuutta tämä tuo palvelimelle vs. pelaaja tekee ryöstön, joutuu vankilaan, istuu vankilassa esim sen tunnin ja thats it. Kirjeet luovat myös automaagisen rajoitteen rikollisille. Et voi olla ns isompi rikollinen, kuin mitä olet. Et voi vain tulla kaupunkiin ja päättää olevasi se pahin kaikista. Rikollinen toiminta tarvitsee huomattavan määrän rahaa, tai lento loppuu lyhyeen.

Lyhykäisyydessään siis, mitä isommat aseet, mitä isompi ryöstö, sitä isommat tuomiot, sitä enemmän menee kirjeitä, sitä enemmän kirjeitä pitää hommata, sitä enemmän palvelimella on pelaajilla tekemistä, sitä enemmän ja kovempaa koko pyörä pyörii ympyrää. Eli jos teillä ei ole kirjeitä kierrossa, äkkiä hankkimaan, koska rikolliset todennäköisesti niistä jotain maksavat.

Kirjeissä on kuitenkin pitkään ollut suuri epäkohta, jota ei syystä tai toisesta palvelimella ole korjattu. Kirjeiden droppaaminen on suunniteltu niin, että kirjeitä tippuu pienellä prosentilla. Tämä siksi, että kun toiminto tehtiin, palvelimella pelasi päivittäin yli 100 pelaajaa. Tällöin luonnollisesti myös kirjeitä tulee käyttöön enemmän. Nyt pelaajamäärien ollessa pieniä olen nostanut kirjeiden droppiratea vastaamaan nykytilannetta paremmin. Jotta kirjeitä saadaan ns. pankitettua pelvelimelle tehdään myös RP llinen uudistus palvelimella poliisin tuomioihin.

Vaikuttaen välittömästi, tietoa voi käyttää roolipelissä:
Farssistanian poliisilaitokseen on kohdistunut vakava kyberhyökkäys. Rikollisilla on ollut hyökkäyksen tavoitteena pyyhkiä poliisin tietokanta, johon on ollut tallennettuna Farssistanian rikollisten rikosrekisteri tiedot. Rikolliset ovat onnistuneet tässä ja tietokanta on pyyhkiytynyt.

Vaikutukset:
  • Poliisi ei saa käyttää muistissaan olevia asioita tietokannan uudelleenluontiin. Tietokannan luonti täytyy aloittaa nollasta, uusien rikosten tapahtuessa.
  • Pelaajille voidaan myöntää aselupa, mikäli pelaajan rikosrekisteri ei pidä sisällään ampuma-ase rikoksia, tai väkivaltarikoksia.
  • Poliisin tulee käyttää harkintaa ensikertalaisten tuomitsemisessa vankilaan:
    • Tuomitse pelaaja sakkoihin, tai putkaan, mikäli pelaajalla ei ole aikaisempaa vankilaan johtanutta rikostaustaa ja rikos on itsessään pieni ja johtaa pienempiin vankilatuomioihin.
    • Mikäli pelaajaa ollaan tuomitsemaan vankilaan vakavammasta rikoksesta, tulee ensimmäisen vankilatuomion olla 1h ja toisen enintään puolet tuomion maksimiajasta.
    • Vankilaan tuomituille rikollisille pitää AINA tehdä selväksi, että hänellä on vankilassa ollessaan mahdollisuus käyttää suosittelukirjeitä vankilasta vapautumiseen. Kirjeet eivät ole vankilassa laittomia. Vankilan ulkopuolella ne tulee kerätä pois.
    • Kun pelaajan rekisteri alkaa olla pidempi, käytetään normaaleita tuomioita.
  • Vankilatuomiot tullaan tekemään uudelleen ja tuomiot pitenevät, jotta ne ovat loogisia kirjeiden käytön kanssa.