Pelaajailmoitus - Henqqqu vs. Cobberball666 ja Nituzi - FailRP - kopterin lämpökameralla "liian tarkkaan" näkeminen

Henqqqu

Aaaaivan
Ylläpitäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Imperiumi
FarssiRP-Taksi
Vanhempi jäsen
16 Tammikuu 2020
204
79
28
Käyttäjänimi: Henqqqu

Steam nimesi: Henqqqu
Ilmoitettavan henkilön nimi(jos tiedossa): Cobberball666 ja Nituzi
Aika ja päivä: 24.8.2022 klo 22
Rikottu sääntö: FailRP - kopterin lämpökameralla "liian tarkkaan" näkeminen

Lyhyt kuvaus tapahtuneesta: Olinpa tuossa hengaamassa yhdellä piilokämpällä. Tilanteita asunnon ympärillä oli tapahtunut jonka johdosta poliisit pörräsivät alueella ja tämän myötä tottakai browndynastyjen toiminta alkoi kiinnostamaan. Itse oli asunnon sisällä, auto oli tosin parkissa talon takana, eikä poliisit olleet nähneet minua menevän asunnon sisälle.

Eli käytännössä poliisikopterissa olleet henkilöt olivat nähneet minulla aseen kädessä asunnon sisällä ja tämän myötä tulivat sisälle. --> Mielestäni pikkasen liian tarkkaan henkilöt nähneet kopterin lämpökameralla sisällä tapahtuvat liikkeet, kerta tunnistavat rynkynkin kädestä kun katsovat kameralla..


Asiasta on myös poliisivalitus tulossa heidän käytäntöihinsä liittyen mutta sitä ei tässä käsitellä.

Todisteet:
 

iKE

/ˈfjʊərə/
Ylläpitäjä
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
14 Huhtikuu 2019
1,225
1
1,115
113
Hei.

Mitään sääntöähän meillä ei ole, joka tämän kieltäisi. Eli puhe on nyt hyvän maun rajoista ja siitä, kuinka sitä kameraa käytetään.
Aikoinaan sitä käytettiin siten, että katsottiin aina seinien läpi pankkiin sisälle montako rikollista on sisällä ynnä muuhun vastaavaan toimintaan. Tässä periaatteessa tehty sama, mutta asunnolla. Tämä pelaajailmoitus siis päättäköön, onko se ok sillä lämpökameralla katsoa seinien läpi vai ei.

Itse en mitään ongelmaa kyseisessä lämpökamerassa näe, jos poliisi sattuu olemaan paikalla ja näkemään mun rötöstelyt sillä, niin itse en ole tarpeeksi hyvin piiloutunut.
 

white

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
12 Huhtikuu 2019
461
309
63
Suomen Ateena
Tässä ei itsessään tapahdu mitään sääntörikettä mutta varmaan on suotavaa keskustella että onko toi lämpökameran käyttö asuntojen kohdalla oikein vai väärin ja pitäisikö se poistaa käytöstä kokonaan.

Mielestäni pelaajille tästä ei pitäisi tulla mitään koska voidaan käyttää argumenttiä "käytetäänhän lämpökameroita muutenkin pankeissa ja muiden rakennuksien sisälle katsomisessa" ja asunnot on ihan samanlaisia rakennuksia kuin muutkin. Mikäli poliisihallinto haluaa heitä tästä rangaista, se on heidän oman roolipelintajun mukaista.

Kuten yllä alustinkin niin koen että tässä poliisit ei oo tehny mitään virhettä eivätkä ole käyttäneet lämpökameraa väärin. Kukaan ei käske sua pitämään asetta kädessäsi, lataamaan tai laittamaan luotiliivejä ollessasi kämpässä. Kuten yllä mainitsitkin niin he ovat nähneet että sinulla olisi ase kädessä jolloin he ovat tehneet tarkistuskäynnin. Enkä ihmettele yhtään jos sinun autosi tai jengiläisiä on nähty alueella, siinä syy miksi asiat ovat ruvenneet kiinnostamaan enempi. Olettehan te yksi näkyvimmistä rikollisporukoista mitä servulla on, mitä siis rikoksiin tulee. Jatkossa ei kannata pyssyä pitää kädessä asunnon sisällä.

Mitä lämpökameraan tulee, niin mielestäni ei tarvitsisi tähän tehdä mitään muutoksia vaan kuittaisin tilanteen enempi "unlucky" tilanteena.

Keskusteluun voi ottaa kantaa kaikki adminit, lopullisen päätöksen asiasta tekee ylläpito koska ilmoittaja on admin.
 
Viimeksi muokattu:

Hytsky

Nollatoleranssi vittuilulle.
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Imperiumi
FarssiRP-Imperiumi Hallinto
FarssiRP-MotorStorm
Vanhempi jäsen
14 Helmikuu 2020
118
86
28
30
Moro,

kävin juttelemassa rp:n puolella tuosta tilanteesta kyseisten poliisien kanssa jossa he sanoivat että eivät olleet nähneet asetta. Animaatiot kyllä että olisi ladannut aseen ja pukeneet liivit päälle. Autoa eivät ollu nähnyt tilanteessa. Tuossa kävi viellä semmonen surullinen tilanne että tilanteessa henqqqu joutu tiputtamaan talon sisällä, koska luotiliivi jäi käteen vaikka se oli jo päällä ja tästä syystä tippu lattian läpi ja spawnasi tielle. Poliisit oli luulleet että henqqqu oli quittinu talon sisällä ja siitä syystä meni sisälle. Kaikki poliisit ketä siinä tilanteessa oli niin myönsivät että tekivät virheen eikä sinne taloon olisi pitänyt mennä. Emotetkin näkyvät lämpökamerassa niin se että lataa aseen tai laittaa liivejä päälle ei mun mielest oo syy mennä taloon sisälle.

Korjatkaa ihmeessä jos olette erimieltä tai on erillainen näkemys asioista.
 

iKE

/ˈfjʊərə/
Ylläpitäjä
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
14 Huhtikuu 2019
1,225
1
1,115
113
Meille taas sanottiin suoraan, että näkivät aseen ja tämän takia menivät sisälle. Tämä sanottiin supportissa samalla kun näytettiin videota.
Eli kaksi eri tarinaa pyörii nyt samasta tilanteesta.

Tässä kuitenkin käsitellään mahdollista sääntörikettä. Ilmoitus on tehty otsikolla "FailRP - kopterin lämpökameralla "liian tarkkaan" näkeminen". Ei sitä, että miksi poliisit menivät taloon sisälle/mitä sieltä löysivät.

Tämmöistä sääntöä meillä ei ole, eikä meillä ole mitään rajoituksia siihen lämpökameran käyttöön liittyen, täten kumoten mahdollisuuden sääntörikkeeseen.
Kameralla näkee pankkien sisälle, joten näkee sillä myös taloihin sisälle. Se, että ne talot menee sinne maan alle 50metrin syvyyteen periaatteessa pitäisi roolipelata sen mukaan, että se interior on siinä asunnon kohdalla eikä maan alla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Love
Reaktiot: Vilzyy

Kelsi Mutkanperä

Vanha parta
Ylläpitäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Taksi
Vanhempi jäsen
7 Maaliskuu 2021
634
1
285
63
Joo tuolla lämpökameralla joskus katseltiin ihan yleisesti kaikkea minkä vain sai ruudulla pysymään, mutta sen jälkeen on poliisikokouksessa aika selkeästi sanottu, että se lämpökameralla maan läpi katsominen loppuu nyt. Tuo mielestäni käsittää labran tunnelissa uivat ja metrotunnelissa kulkevat, kun useiden sellaisten tilanteiden päälle tuo ohjeistus tuli. Samaa päätelmää käyttäen myös autotunnelit ja kaivostunnelit ja sellaiset ovat asioita joiden kohdalla lämpökamerahavaintojen ei pitäisi aiheuttaa toimenpiteitä.

Ei ole erikseen mainittu säännöissä kuinka tuota lämpökameraa kuuluu käyttää, mutta aivan asiallinen linja tuo, ettei sillä kuuluisi nähdä syvällä maan alla liikkuvia asioita. Näitä ei kauheasti siviilit käytä, niin ei varmaan ole kuitenkaan muodostunut ongelmaksi että jengit etsisi toisensa noilla tmv. ja poliisillakin ne tilanteet aikanaan olivat aina jonkun takaa-ajon / ryöstön yhteydessä, jolloin kameran käytön roolipeliä haittaava vaikutus oli aika vähäinen, niin varmaan siksi ei kukaan ole kokenut tarvetta lisätä esimerkkiä FailRP sääntöön.

Mutta asuntojen kohdalla olen samaa mieltä kuin ike, että vaikka se interiori taknisistä rajoitteista johtuen meneekin sinne maan alle, niin lämpökameran käytön kannalta se on sen maanpäällisen rakennuksen interiori, eikä siinä kohtaa tarvitse porata kameralla maan läpi.
 

Masi

Ylläpito
Ylläpitäjä
Moderator
Vanhempi jäsen
Wiki
13 Huhtikuu 2019
939
173
43
Tämä pelaajailmoitus siis päättäköön, onko se ok sillä lämpökameralla katsoa seinien läpi vai ei.
Imo se, että lämpökameralla katsellaan seinien, muiden objektien ja materiaalien läpi, joiden läpi sillä ei pitäisi nähdä ei ole ok. Toki poliiseja ei tästä tilanteesta voida rankaista, koska aiemmin tästä ei ole ylläpidon puolelta mitään linjattu. Lähtisin kuitenkin tälläisten tapausten takia lisäämään sääntöihin FailRP kohdan alle linjauksen, jolla lämpökameran käyttöä rajoitetaan. Tai vaihtoehtoisesti poistaisin koko lämpökameran tuosta kamera scriptistä.

On myös mielenkiintoista, miksi tilanteessa olleilla poliiseilla on aivan erilainen tarina, jonka johdosta asunto on päädytty ratsaamaan. Osan mielestä hänellä on nähty ase, osan mielestä mitään asetta ei ole nähty. Näin ylläpidollisesta näkökulmasta se, että henkilö tekee asunnossa emoten / oleskelee asunnon sisällä ei ole riittävä syy ratsialle itsessään.
 

angellfall

Maestro itse
Ylläpitäjä
10 Huhtikuu 2019
1,275
2
1,442
113
Itse en näe lämpökameran käytössä sinänsä mitään ongelmaa. Sillä näkee minne näkee. Oikeassa elämässä lämpökameralla pystyy varsin laajakirjoisten materiaalien läpi katselemaan, joten näkisin vähän tyhmänä tuon että pelissä alettaisiin rajaamaan mitä saa nähdä ja mitä ei. IMO jos sen pelissä näkee, niin sitten sen näkee. Jos lämpökamera muodostuu oikeasti joksikin ongelmaksi niin poistaisin ennemmin tuon lämpökameran kokonaan käytöstä. Ottaen huomioon kuitenkin, että lämpökamera on ollut käytössä aina, eikä sen käytöstä ole ikinä oikein sen suurempaa ongelmaa ollut niin itse en näe mitään syytä asiaan reagoida.

Se että tuota helikopteria käytetään on kuitenkin varsin "randomia" ja imo ihan hyvä, että rikollisten ei anneta tuudittautua turhaan turvallisuuden tunteeseen. Mitään varsinaisia "safezoneja" ei ole vaikka pelaajat saattavat äkkiä mieltää kodit jne tälläisiksi esim juurikin poliisia vastaan. Siksi onkin ihan hyvä, että välillä sormille napsahtaa myös siellä missä itse luulee olevansa turvassa.

Mitä tulee poliisin syihin mennä asuntoihin sisälle, en usko, että niitä tarvitsee sen enemmän sääntörikkeenä käsitellä. Asia minusta kuuluu poliisin sisäiseen käsittelyyn ja jos meno ei miellytä niin sitä kautta yhteisövastaaville. Pitkälti olen whiten kanssa täysin samaa mieltä, että olette kuitenkin ilmeisen näkyvässä osassa kaupungin rikollisuudessa, joten oletettavaa on, että poliisi myös teitä maalittaa ja katselemaan tulee. Tilanne olisi toinen, jos näin ei olisi.
 
  • Like
Reaktiot: Kelsi Mutkanperä

iKE

/ˈfjʊərə/
Ylläpitäjä
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
14 Huhtikuu 2019
1,225
1
1,115
113
Itse en näe lämpökameran käytössä sinänsä mitään ongelmaa. Sillä näkee minne näkee. Oikeassa elämässä lämpökameralla pystyy varsin laajakirjoisten materiaalien läpi katselemaan, joten näkisin vähän tyhmänä tuon että pelissä alettaisiin rajaamaan mitä saa nähdä ja mitä ei. IMO jos sen pelissä näkee, niin sitten sen näkee. Jos lämpökamera muodostuu oikeasti joksikin ongelmaksi niin poistaisin ennemmin tuon lämpökameran kokonaan käytöstä. Ottaen huomioon kuitenkin, että lämpökamera on ollut käytössä aina, eikä sen käytöstä ole ikinä oikein sen suurempaa ongelmaa ollut niin itse en näe mitään syytä asiaan reagoida.

Se että tuota helikopteria käytetään on kuitenkin varsin "randomia" ja imo ihan hyvä, että rikollisten ei anneta tuudittautua turhaan turvallisuuden tunteeseen. Mitään varsinaisia "safezoneja" ei ole vaikka pelaajat saattavat äkkiä mieltää kodit jne tälläisiksi esim juurikin poliisia vastaan. Siksi onkin ihan hyvä, että välillä sormille napsahtaa myös siellä missä itse luulee olevansa turvassa.

Mitä tulee poliisin syihin mennä asuntoihin sisälle, en usko, että niitä tarvitsee sen enemmän sääntörikkeenä käsitellä. Asia minusta kuuluu poliisin sisäiseen käsittelyyn ja jos meno ei miellytä niin sitä kautta yhteisövastaaville. Pitkälti olen whiten kanssa täysin samaa mieltä, että olette kuitenkin ilmeisen näkyvässä osassa kaupungin rikollisuudessa, joten oletettavaa on, että poliisi myös teitä maalittaa ja katselemaan tulee. Tilanne olisi toinen, jos näin ei olisi.
Eli juuri miten minäkin tämän ajattelisin. Joko sillä näkee mitä sillä näkee tai otetaan koko systeemi pois. Aivan päätöntä lähteä tekemään jotain sääntöä, että "Vaikka näet seinien läpi niin et kuitenkaan näe seinien läpi, sillä et muka oikeastikaan näkisi".

Kyllähän nuo nykyajan laitteet näyttää suoraan seinien läpi ja pystyy hahmottamaan liikkeet.

Itse en koe negatiiviseksi asiaksi, että poliiseilla on tämmöinen ns. Etu käytössä. Tekee rikolliselämästä jännempää.
 

Hytsky

Nollatoleranssi vittuilulle.
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Imperiumi
FarssiRP-Imperiumi Hallinto
FarssiRP-MotorStorm
Vanhempi jäsen
14 Helmikuu 2020
118
86
28
30
Mut mun mielest pelkät animaatiot ei riitä siihen että mennää kämppään sisään. Henkilöt meinaa ketä oli siin kopussa sano mulle ettei ne nähny asetta siellä näki vaan animaatiot.
 

iKE

/ˈfjʊərə/
Ylläpitäjä
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
14 Huhtikuu 2019
1,225
1
1,115
113
Mut mun mielest pelkät animaatiot ei riitä siihen että mennää kämppään sisään. Henkilöt meinaa ketä oli siin kopussa sano mulle ettei ne nähny asetta siellä näki vaan animaatiot.
Siis tässä ei käsitellä sitä syytä miksi poliisit menivät sisään kämppään. Tässä käsitellään sitä, onko se sääntöjen puitteissa ok katsoa seinien läpi.

Tuo mistä sinä puhut on poliisivalituksen asia, ei pelaajailmoituksen.
 

Janeski

Kkona
Vanhempi jäsen
FarssiRP-Lou Riders
5 Huhtikuu 2020
133
28
28
Imo se, että lämpökameralla katsellaan seinien, muiden objektien ja materiaalien läpi, joiden läpi sillä ei pitäisi nähdä ei ole ok. Toki poliiseja ei tästä tilanteesta voida rankaista, koska aiemmin tästä ei ole ylläpidon puolelta mitään linjattu. Lähtisin kuitenkin tälläisten tapausten takia lisäämään sääntöihin FailRP kohdan alle linjauksen, jolla lämpökameran käyttöä rajoitetaan. Tai vaihtoehtoisesti poistaisin koko lämpökameran tuosta kamera scriptistä.

On myös mielenkiintoista, miksi tilanteessa olleilla poliiseilla on aivan erilainen tarina, jonka johdosta asunto on päädytty ratsaamaan. Osan mielestä hänellä on nähty ase, osan mielestä mitään asetta ei ole nähty. Näin ylläpidollisesta näkökulmasta se, että henkilö tekee asunnossa emoten / oleskelee asunnon sisällä ei ole riittävä syy ratsialle itsessään.
oon masin kaa samaa mieltä.
 

iKE

/ˈfjʊərə/
Ylläpitäjä
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
14 Huhtikuu 2019
1,225
1
1,115
113
Imo se, että lämpökameralla katsellaan seinien, muiden objektien ja materiaalien läpi, joiden läpi sillä ei pitäisi nähdä ei ole ok. Toki poliiseja ei tästä tilanteesta voida rankaista, koska aiemmin tästä ei ole ylläpidon puolelta mitään linjattu. Lähtisin kuitenkin tälläisten tapausten takia lisäämään sääntöihin FailRP kohdan alle linjauksen, jolla lämpökameran käyttöä rajoitetaan. Tai vaihtoehtoisesti poistaisin koko lämpökameran tuosta kamera scriptistä.

On myös mielenkiintoista, miksi tilanteessa olleilla poliiseilla on aivan erilainen tarina, jonka johdosta asunto on päädytty ratsaamaan. Osan mielestä hänellä on nähty ase, osan mielestä mitään asetta ei ole nähty. Näin ylläpidollisesta näkökulmasta se, että henkilö tekee asunnossa emoten / oleskelee asunnon sisällä ei ole riittävä syy ratsialle itsessään.
Mitä tällaiset materiaalit ovat, joiden läpi sillä ei pitäisi nähdä? Meinaan jos vedotaan irl-korttiin niin parhaimmillaan näkee 5-10-metriä paksujen betoniseinienkin läpi. Jos tätä sääntönä lähdettäisiin miettimään siis.

Toisekseen mikäli näin tehdään, niin pitää myös kieltää sukeltaminen pidempään kuin x-aikaa. Muuten 99.9% rikollisuudesta päättyy sukellukseen, kun siihen ei voi poliisi vastata.

Vai näkeekö kameralla veden läpi meren pohjaan 100 metrin syvyyteen, muttei puuseinästä läpi?

Tässä muutama syy, miksi tuohon minkään sääntöjenluonnin tai moderoinnin kannattamisen puolella en ole. Liikaa muuttujia ja liian vaikea moderoida/ajatella kaikkia mahdollisia skenaarioita/asioita minkä läpi näkee.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: Kelsi Mutkanperä

Alluusio

Se oikee
Vanhempi jäsen
21 Huhtikuu 2019
1,182
350
83
30
Omasta mielestäni tähän pitäisi soveltaa samaa juttua kuin siihen, kun jotkut valittaa, että ei ole realistista, että jokin auto kulkee vaikka vuorilla tms. > Jos se toimii siellä, niin se toimii. Eli lämpökameralla näkee sen mitä sillä näkee. Toinen vaihtoehto on ottaa se kokonaan pois käytöstä.
 
  • Like
Reaktiot: Kelsi Mutkanperä

Kelsi Mutkanperä

Vanha parta
Ylläpitäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Taksi
Vanhempi jäsen
7 Maaliskuu 2021
634
1
285
63
Joo lämpökameraahan käytetään IRL myös juurikin siihen että nähdään ne kohteet seinien läpi. Mielestäni ei ole mitään järkeä kieltää sitä seinien läpi näkemistä, saman tien voi sitten kieltää koko lämpökameran. Hirveä työkin siinä kun pitää koko ajan vaihtaa kameran näkymää että tiedät kadotitko kaverin jonkun aidan taakse vai onko yhä suora näköyhteys. Ja kun erittäin todennäköisesti sitä suoraa näköyhteyttä ei ole jos kerran lämpökameran joudut avaamaan.

Lisäksi, missä on sanottu, ettei Farssistanian poliisin lämpökamera voisi olla vähän edistyneempää teknologiaa kuin IRL? Onhan meillä bensalla toimiva pyörätuoli ja satasta kulkeva kylmälaukku ja palloja heittelevä mikroautoileva apina. Kaikki nämä ovat suht normaaleja näkyjä Farssistanian kaduilla.

Pois vaan sellaiset lämpökamerat skriptin puolelta jos niitä ei kerran saa käyttää. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että tuo tuo tilanteisiin enemmän kuin ottaa. Karkuun pääseminen voi vaatia vähän enemmän, mutta yksin kopterilla on hankala toimia tehokkaasti ja miehistö ei riitä lentämään kopua 24/7. Ja onhan se mahtavampaa päästä kopteria karkuun kuin autoa.