Vaatehommendääli

Kelsi Mutkanperä

Vanha parta
Ylläpitäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Taksi
Vanhempi jäsen
7 Maaliskuu 2021
630
1
284
63
Moni täällä on miettinyt vaatteista, että miten näitä saapi tehtyä / muokattua. Laitanpa siis tälläisen listan linkkejä, joista voipi hieman tutustua asiaan itsenäisesti:

CodeWalker, työkalu jolla GTAV tiedostoja voi selata, importoida ja exportoida

Simppeli tekstuurityökalu, jolla voi luoda, avata ja muokata .ytd tekstuurikirjastoja

Gimp, ilmainen kuvankäsittelyohjelma

tobii space, kuvallinen galleria GTAV hahmonosasisällöstä (siitä paska ettei ole rullauspalkkia ainakaan firefoxilla)

Jos haluat muokata myös vaatteen 3D-mallia:

Sollumz, lisäosa blenderiin jolla saa muokattua FiveM käyttämiä 3D-malleja (Sollumz importtaa ja exporttaa CodeWalkerin XML-formaatissa)

Tutoriaali, miten käyttää sollumzia

Blender, ilmainen 3D-mallinnusohjelmisto


Jos haluat tehdä oman serverin ja siellä säätää asioita:

FiveM serverin luominen

Postaus, joka selittää vaatelisäri / .ymt asioita

YMT editori jos haluaa tehdä oman vaatelisärin



Vaatetekstuurin muokkausprosessi:

  1. Löydä sopiva vaatekappale, johon haluat oman tekstuurisi
  2. Löydä ko. vaatekappale GTAV tiedostoista (olikohan 64v.rpf vai mikä se paketti missä oli peruspelin vaatteet, sitten on erikseen DLC packs kansio jota CodeWalker ei löydä automaattisesti, ja toki etsimäsi yksilö voi olla myös jonkin palvelimen striimatuissa tiedostoissa eikä siten löydy GTAV tiedostoista)
  3. Exporttaa CodeWalkerilla ko. vaatekappaleesta jokin sen .ytd tiedostoista
  4. Avaa siitä exporttautunut .dds kuva Gimpillä tmv. ohjelmalla. Avattuasi poista tasoista kaikki mipmapit, vain korkeimman detaljitason tekstuuri tarvitaan muokkauksen pohjaksi.
  5. Muokkaa tekstuuritiedostosta mieleisesi. Kannattaa pyrkiä välttämään isoja tekstuurikokoja, jos vain suinkaan designia on mahdollista saada toimimaan vähemmälläkin; 2042 on valtava, 1024 on suuri, 512 on oikein hyvä, 256 on vallan mainio. Tekstuuri on tosiaan sitten neliön mallinen.
  6. Ota muokatessasi huomioon, että rypyt ym. on yleensä kuvattu normal mapissa, ja vaatekappaleen materiaalin ominaisuuksia saatetaan heijastella specular mapissa. Nämä ovat sisäänleivottuna vaatteen .ydd malliin, jonka exporttaamalla saa nekin .dds kuviksi. Niitä voi muokata ja sitten viedä codewalkerilla takaisin osaksi .ydd mallia, mutta tämän jälkeen myös tämä uusi .ydd malli pitää striimata palvelimelle, eikä voi vain ylistriimata pelkkää yksittäistä .ytd kirjastoa.
  7. Ennen viemistä varmista, että tasoja on jäljellä vain 1, jotta viety tiedosto on oikeanlainen. Tallenna kuitenkin työkopio ennen tätä, että on helppo jatkaa muokkaamista myöhemmin jos tarvitsee.
  8. Vie tekeleesi kuva .dds formaattiin, pakkaa DXT1, tai DXT5 jos tarvitset läpinäkyvyyttä, klikkaa myös "create mipmaps päälle. Voit nimetä sen uusiksi, vaatteissa ei nimellä ole merkitystä kun .ytd kirjastossa on vain yksi tiedosto.
  9. Vie tiedosto joko texture toolkitillä tai CodeWalkerilla .ytd kirjastoksi. ÄLÄ vie sitä alkuperäiseen sijaintiinsa! Peruspelistä vain kopsataan tiedostoja, FiveM kanssa kaikki muutokset striimataan erillisestä kansiosta.
  10. Testaa tekstuuri vaatekappaleeseen. Tämän voi tehdä OpenIV kanssa, Blenderissä, tai laittamalla homman jonkin palvelimen striimattaviin tekstuureihin.
  11. Farssilla on oma kustomivaatelisäri, jossa striimataan muokattujen vaatteiden .ydd malli ja .ytd tekstuurikirjastot. Tällöin on helppo lisätä .ytd kirjastoja jo olemassaoleville malleille ja on helppo lisätä myös uusia malleja ilman että pitää pohtia, mikä vaatekappale korvattaisiin. Suosittelen samaa tapaa muillekin palvelimille.
Lyhyemmin:
  1. Löydä vaate johon haluat tekstuurisi
  2. Muokkaa ko. vaatteen .ytd kirjaston sisällä olevaa .dds tiedostoa
  3. Testaa se jossain tai tee kerrasta hyvä

Työkaluja on varmasti parempia ja varmasti kalliimpiakin, mutta ehkä tällä pääsee alkuun. Kysymyksiä saa esittää.
 
  • Like
  • Love
Reaktiot: huoppis ja Ewe_wew