Moikka moi!

Uusi vuosi on lähtenyt rytinällä liikkeelle ja Farsilta vuokrattujen pelipalvelinten määrä on jälleen reilusti tuplaantunut. Tästä on luonnollisesti aiheutunut omat kasvukivut, mutta pienellä (inhimillisellä) viiveellä, olemme hyvin pysyneet jälleen kasvukipujen perässä. Suurempia ongelmia on aiheuttanut vuoden vaihteen jälkeen aktivoituneet vanhat valheim palvelimet, jotka ovat sitten samaan aikaan lähteneet syömään palvelinten kapasiteettiä.

Pelipalvelimissamme ajatuksena on juurikin tasapainottelu hinnan ja tehon välillä. Ainakin omasta mielestämme tässä on onnistuttu TODELLA hyvin ja noita palvelinkustannuksien nousuja (jos olet ollut kivenalla niin esim IPv4 osoitteet maksavat nykyään aivan helvetisti) on saatu hillittyä tehokkaasti vyöryttämättä hintanousu painetta noihin 1kk palveluihin ja strategisella ylimyynnillä. Jälkimmäinen suomennettuna siis on tilanne, jossa esim vuoden tilausjakson palvelin ei ole välttämättä käytössä jatkuvasti, jolloin palvelimen tehot voidaan luovuttaa esim kuukauden vuokralla olevan palvelun käyttön. Kuten edellä mainittu, tälläinen on ikäänkuin venäläistä rulettia. Luonnollisesti sitten taas kun se ensimmäinen palvelin aktivoituu ongelmia saattaa ilmetä. Aivan kuten nyt kävi valheimin saatua tuo uusi päivitys ja uutta pelattavaa. Edellä oleva on oikein hyvä ja toimiva ratkaisu, kun haetaan pitkän aikavälin vakautta tuotteen hinta vs teho suhteeseen.

Toinen, mahdollisesti isompi ongelma on ollut pelien vaihtaminen. Jos pelaaja vaihtaa minecraftistä rustiin, muuttuu yhden tietyn palvelimen tarvittavat resurssit varsin huomattavasti. Koska nyt tuota vaihtelua on voinnut tehdä vapaasti, on tästä sitten koitunut ongelmaa, kun pelaajien vaihtaessa peliä, päätyy samalle serverille sitten se muutama kymmenen Rust serveriä. Ongelmia tälläisessä tilanteessa saattaa melko varmasti ilmetä. Koska yksittäisiä palvelimia on jo niin paljon, ei ole mielekästä seurata, kuka mitäkin palvelinta ajaa ja missä. Tuon vuoksi tullaan tuo toiminto poistamaan käytöstä. Voit jatkossa toki pyytää aspan kautta, että loppu raha palvelimen jaksosta palautetaan farssi.net saldoon ja ostaa sitten uuden serverin tuota saldoa käyttäen. Tällöin homma menee paremmin putkeen, kun uusi peli sitten asettuu sellaiselle palvelimelle, jossa sitä tilaa sitten varmasti on.

Edellä kuvastetut ongelmat ovat onneksi harvinaisia ja meillä jokainen voi niitä valita väistellä esim priorisoidulla CPU :lla. Tietyt tahot lähinnä nuorisotoimet ja muutama hardcore harrastelija ovat vaatineet ja kyselleet myös jotain muuta ratkaisua. Ratkaisuna tähän on nyt rakennettu tuotteet "GameHost Pro". 

GameHost Pro

GameHost Pro tuotteet ovat suunnattu enemmän ammattilaiskäyttöön. Niiden tarkoitus on minimoida naapurin Veetin TNT kokeilut naapuri serverillä, tai Petterin DDoS hyökkäykset kilpailevaan CSGO palvelimeen. Samalla pyrimme tarjoamaan vähennettyä loadia palvelimen käytössä. Erityisesti kuormantasauksessa pyritään vähentämään riskitekijöitä ja tässä on päädytty dynaamiseen MAX 10 palvelun rajaan per fyysinen palvelin. Ottaen huomioon palvelimilla käytössä olevan Intel® Core™ i9-12900K :n, luulisi tuon jättävän enemmän kun tarpeeksi pelivaraa. Mikäli yksittäinen prosessi on enemmän resurssi intensiivinen varataan sille ns. "2 slottia" noista 10 :stä, jolloin palvelimella toimii vain MAX 9 muuta prosessia.

Koska palvelimille on allokoitu enemmän tehoja per prosessi, on myös näillä palvelimilla mahdollista jatkaa tuota peliprosessin vaihdon käyttöä. Pro palvelimissa voit siis vaihaa vapaasti peliä halutuksi, tarpeesi mukaan. 

Lisäherkkuna luonnollisesti myös näissä palvelimissa ei ole tarvetta tuolle CPU priorisoinneille. 

GameHost Pro palvelimet ovat toistaiseksi myynnissä vain tarpeen mukaan supportin kautta, mutta kun palvelinresursseja saadaan asennettua alle tarpeeksi avataan tuo myynti toimimaan samaan tapaan normaalien pelipalvelinten kanssa. Pro palvelimissa toki on mahdollisuus pyytää palvelin laskulle, jos satut edustamaan jotain yritystä. Palvelimet laskutetaan vuodeksi kerrallaan. Kun korttiosto mahdollisuus on asennettu, onnistuu palvelimen tilaaminen myös kuitenkin kuukaudeksi kerrallaan.

Lisää voit lukea täältä: https://farssi.net/gamehost/gamehostpro.php

Mutta niin.. Se on siis normaaliin tapaan manageroitu pelipalvelin, joka pyörii vaan tehokkaammalla raudalla. Sitten niitä palvelimia on sallittu vähemmän per rauta. Aika simppeliä. = Toimintavarmuus on parempi, palvelin kestää enemmän. 

 

 

Angellfall



perjantai, helmikuu 24, 2023

« Takaisin