Isot tuomiot (48h+) ovat isoja siksi, että niihin johtavaa toimintaa ei haluta matalalla kynnyksellä vedettävän. Mutta jos osaa katsoa niitä tuomioita edeltävää osuutta tuomiolistasta, niin sitten voidaan koittaakin jutella ja argumentoida asiasta jotain:
Matalampiakin tuomioita on kokeiltu. Silloin poliisilta meni moti, kun joutui saman kaverin pidättämään toistamiseen ennen kuin edellisestä tuomiosta oli raportti valmis, ja kaveri siis oli suorittanut tuomionsa jo siinä välissä. Ongelma, jota pitkähköt tuomiot ovat pakollinen haitta ratkomaan, ovat pääasiassa pelaajalähtöisiä. Jos käytös ja roolipelin taso ontuvat, kärsii palvelin siitä, vaikkei sääntörikkeenä rankaistavaksi asti vielä menisikään. Tuomiot ovat se tapa, jolla tirehtööri sirkustaan johtaa niin ettei se vallan karkaisi käsistä.
Mikäli porukka osaisi vetää rikollisen roolin kunnolla ilman skriptistä asti tulevia pelotteita, voitaisiin "prisoner"-status vaikka heivata mäkeen ja vankilasta poistaa lukotkin vallan. Porukka jäisi kiinni, vietäisiin vankilaan, missä loppuillan valittelisivat kohtaloaan, seuraavana pelikertana lähtisivät sieltä "muuttuneina ihmisinä" johonkin töihin, eivätkä lähtisi heti vankilan portilta ryskäämään, ja sitten kolmantena pelipäivänä miettisivät. että miten rikostilanteen vetäisi paremmin. Poliisi näkisi työnsä merkityksellisenä, ja tilanteet paranisi joka kerralla.
Ja rikosrekisterin pidentyessä vakavammin rikkein lakkaisivat hahmot olemasta kaupungin näkyvimpiä henkilöitä; eivät näyttäytyisi minkään firman kamppeissa ettei porukka ala pelkäämään tai boikotoimaan, eivät soittaisi suutaan poliisille torilla, koittaisivat peittää rikostaustansa parhaansa mukaan. Tai jos pikkurikkeitä kertyisi huomattavasti, niin selkeästi ajautuisivat alemman luokan kansalaisiksi; paskoja duuneja, alkoholi- ja huumeongelmia, ajaisivat halvemmilla autoilla, kaikkea sellaista, "poliisin vanha tuttu" -meininkiä.
Nyt kun tuolla kaikki toistuvasti keskellä kylää sotivat ovat niitä kaupungin näkyvimpiä ja useimmin vastaantulevia hahmoja, ei kanssaroolipelaajat voi tehdä tuolla yhtään mitään jos alkavat roolipelaamaan että heitä pelottaa. Turhauttaa pelata Kelsilläkin kun kaikki joiden nimet oppii tuntemaan on pitkällä rikosrekisterillä ja avoimesti puhuu rikollisuudestaan. Kun kukaan ei edes yritä esittää, että oma rikosrekisteri olisi puhdas. Siellä on niitä, joilla rikosrekisteriä ei ole, mutta ne kaverit ovat yleensä uusia ja minun pelitahdillani niitä ei näe kuin pari kertaa ennen kuin joko katoavat tai ovat tunnettuja rikollisia.
Ymmärrän sen, että pitkäaikaisesta hahmosta haluaa pitää kiinni kynsin ja hampain, ja että saavutetusta asemasta ei haluta antaa tippaakaan periksi, mutta näkee sen nyt jokainen, että nykyisellään tuolla kaupungissa ainut iso asia poliisin murhassa on tuomion pituus. Eikä sillä, se on ihan fine että hahmo on pitkäikäinen, mutta tilanteen paranemiseksi täytyisi omasta mielestäni olla keskimääräisen kadullapyörijän olemukseltaan sellainen, ettei heti tule ajatelleeksi että "tuokin on varmaan joku iso rikollinen". Ei tarvitse Kelsiksi ruveta, mutta koittakaa nyt pitää salaisuutena edes osa pahimmista rikkeistänne.
Kenties voisi tehdä hahmoja, joilla olisi tarkoituksellisesti lyhempi elinikä? Tai useampia hahmoja, joita ulkoiluttaisi vuoropelikerroin simuloidakseen suurempaa väkimäärää kaupungilla kuten multicharrun kuuluukin? Tällöin niistä hamoista voi myös tehdä enemmän karikatyyrimäisiä, ja sitä kautta hauskempia, kun ei tarvitse elää sen yksittäisen hahmonsa kanssa sitä koko 20h viikossa mitä tätä peliä tulee pelanneeksi. Ja satunnaisesti pelattujen hahmojen ei välttämättä edes tarvitse painaa kovaa duunia, riittää että saa sen yhden auton joka hahmon olemukseen sopii, ja sen sijaan voi keskittyä vuoropuheluun ja luomaan tilanteita.
Toivon osan tästä pohdinnastani vanhentuneen tässä sillä välin, kun oma aikatauluni ei ole sallinut laajamittaisempaa roolipelaamista, mutta ikäväkseni joudun toteamaan, että näen syitä olettaa toisin.
TL;DR:
Tuomioiden pituus johtuu siitä, että se on huomattavan isolle osalle pelaajakunnasta ainut tapa saada heidät rajoittamaan ryskäämistään sellaiselle tasolle, että poliisia pelaavat sen kestävät.
Kaupungin väestöpohja on mielestäni liian avoimesti rikollispainotteista. Pitkään pelatut rikolliset päähahmot eivät helpota tilannetta, eikä myöskään se, että rikollisuudella jopa kehuskellaan julkisesti sen sijaan, ettäkö sitä koitettaisiin peitellä.