Rahan arvo

Utto

Uusi käyttäjä
FarssiRP-Pelastuslaitos
7 Lokakuu 2023
6
1
3
Olen jo pitkään farssilla ollessa miettinyt rahan arvoa, olen törmännyt tilanteisiin missä rahan arvo on ihmeellinen. Otan esimerkkinä kaupasta perus leivän, en itse ainakaan maksaisi leivästä 35 dollaria tai nuudeleista tuhatta dollaria. Toivoisinkin asiaan muutosta että rahan arvoa katseltaisiin uudestaan ja asiaan puututtaisiin. perusteena se että se loisi enemmän oikean maailman tapaisia rp tilanteita. Samalla haluaisin puuttua ajoneuvojen nopeuteen, en itse usko että esimerkiksi mönkiä kulkee noin 140 km/h. minun mielestä ajoneuvot kulkee liian hiljaa nopeuteen nähden, esim moottoritiellä 120 km/h on pieni vauhti. Tilannetta voisi muuttaa siten että tämän hetkinen taajama nopeus olisi 90 km/h ja moottoritien 200 km/h, (toki sen jälkeen kun mittarit on suhteutettu)
 
  • Haha
Reaktiot: Surtsa
Upvote 0

banda

Vanhempi käyttäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
Vanhempi jäsen
5 Kesäkuu 2019
253
80
28
26
Oulu
Eri artikkeleiden hinnat on suhteutettu rahan arvoon. Palvelimella on todella helppoa tienata rahaa, ja se näkyy ihmisten pankkitileilläkin. Rahaa on kaikilla paljon -> Rahan arvo laskee -> Hinnat nousee.

RP:ssä on tarkoitus mukailla oikeaa elämää, ei täysin simuloida sitä. Siksi erinäisten asioiden hintoja tai paikallisen valuutan arvoa ei voi suoraan verrata oikeaan elämään. Enkä kyllä tiedä, miten RP tilanteet eroavat sillä, maksaako leipä 10 vai 50 euroa.

Onko sinulla itselläsi mitään konkreettista ajatusta siitä, miten tilannetta rahan arvon kohdalla voisi lähteä muuttamaan?


Ajoneuvojen handlingeihin on kehitysehdotusten listauksen ylimpänä kiinnitettynä keskustelu, jossa voi ehdottaa muutoksia yksittäisten ajoneuvojen toimivuuteen.

Omasta mielestäni 200kmh rajoitus moottoritiellä olisi ihan liian kova. Kaupungissa kun kuitenkin on myös niitä hitaampia autoja, jotka eivät edes ylety 200kmh huippunopeuteen.
Taajaman 80 -> 90 muutoksen taas koen tarpeettomaksi.
 

angellfall

Maestro itse
Ylläpitäjä
10 Huhtikuu 2019
1,275
2
1,442
113
Olen jo pitkään farssilla ollessa miettinyt rahan arvoa, olen törmännyt tilanteisiin missä rahan arvo on ihmeellinen. Otan esimerkkinä kaupasta perus leivän, en itse ainakaan maksaisi leivästä 35 dollaria tai nuudeleista tuhatta dollaria. Toivoisinkin asiaan muutosta että rahan arvoa katseltaisiin uudestaan ja asiaan puututtaisiin. perusteena se että se loisi enemmän oikean maailman tapaisia rp tilanteita. Samalla haluaisin puuttua ajoneuvojen nopeuteen, en itse usko että esimerkiksi mönkiä kulkee noin 140 km/h. minun mielestä ajoneuvot kulkee liian hiljaa nopeuteen nähden, esim moottoritiellä 120 km/h on pieni vauhti. Tilannetta voisi muuttaa siten että tämän hetkinen taajama nopeus olisi 90 km/h ja moottoritien 200 km/h, (toki sen jälkeen kun mittarit on suhteutettu)
Rahan arvo on pitkälti käsikädessä muutoksiin joita on tehty pitkällä aikavälillä palvelimelle pelaajien toiveesta. Jotta rahaa kuluu ja arvo pysyy, sitä pitää käyttää johonkin. Suurin rahan kulutukseen vaikuttava muutos esimerkiksi on ollut varmasti tuo, ettei autot poistu kokonaan vaan ne saa ostettua takaisin. Vaikka rahaa poistuu, sitä poistuu verrattain vähän (kun verrataan aikaisempaan). Toki kukaan ei ikinä halua saaduista hyödyistä luopua. Joten minkäs teet.
 

Kelsi Mutkanperä

Vanha parta
Ylläpitäjä
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Poliisihallitus
FarssiRP-Taksi
Vanhempi jäsen
7 Maaliskuu 2021
626
1
284
63
Jeps. Rahan arvo on kohdillaan about siinä kohtaa, missä sen rahan saamisen vaikeudesta nurisevat melkein kaikki. En nyt tiedä, ollaanko tällä hetkellä lähelläkään siinä kohdassa asioiden balansoinnin suhteen... mutta siinä kohdassa on toisaalta myös ikävä olla, koska silloin tosiaan melkein kaikki nurisevat. Joka tapauksessa ei olla vaihtamassa rahabalanssia mimikoimaan Suomessa käytettävien Eurojen nykykurssia. Maailmassa on myös valuuttoja, joissa ollaan ihan eri luvuissa kuin Farssistanian markoissa, esimerkiksi miljoona Rialia näyttäisi olevan karvan alta 22 Euroa.

Mitä tulee nopeuksiin, tämä on peli. Jos simuloitaisiin oikeaa elämää, ihmiset viettäisivät töissä 40h viikossa, ajaisivat vähintään vartin suuntaansa työmatkaa, ja olisivat loppupäivän ihan uuvuksissa kotisohvalla löhöämässä ennen kuin menisivät nukkumaan. Pelaamiselle sopiva aika on sitä IRL kotisohvalla löhöämisaikaa, joten käytännössä pitää täysi IRL viikko simuloida yhteensä about 6h aikana. Jotta siinä ajassa ehtisi tulla viikon edestä kohtaamisia, ja vielä enemmänkin rennon lomaviikon eikä puuduttavan työviikon, jollaista peliin paetaan, niin pitää myös ehtiä paikasta toiseen. Autojen maksiminopeuksien liiallinen rajoittaminen tekisi myös hallaa takseille ja tien päällä palveleville mekaanikoille, joilla saattaa jo nyt mennä pahimmillaan yli vartti ehtiä kohteeseen, missä asiakas on kärttyinen kun meni yli 5 minuuttia hänen arvokkaasta päivästään.

Mitä hauskaa myöskään olisi nopeusrajoitusten nostamisessa? Niiden tarkoitus on tarjota roolipelihetkiä, kun kaupungissa partioi poliiseja ja on riski siitä kiinni jäämisestä. Muistutuksia, sakkoja, putkaa, ajo-oikeuden menettämisiä, ajoneuvon takavarikointeja - ja pääsemisiä kuin koira veräjästä, jos tutka ei nappaakaan lukemaa, tai poliisille tuleekin kiire muualle.

Yksi parhaita rahanhankintakeinoja on käydä joka päivä kasinolla pyöräyttämässä hyrrää. Oma hahmoni elää käytännössä vallan parilla pyöräytyksellä viikossa, ja loppuajan voi ajella taksia välittämättä kauheasti siitä, mitä asiakkaan laskulle kirjoittaa. Mutta tokihan se ilmainen pyöräytys myös tarkoittaa sitä, että palvelimelta pitää rahaa tuhoutua johonkin, että se rahabalanssi säilyy. Siellä on asuntoratsiat, ne autojen takavarikoinnit, sakot, sun muut sellaiset, mitkä nimenomaan kuluttavat sitä rahaa. Pitäisi ehkä poliisina olla aktiivisempi sen suhteen, tulee päästettyä ehkä porukkaa liian helpolla.