Uusien pelaajien sääntöjen sisäistäminen

Heppatyty_666

Vanha parta
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
15 Toukokuu 2019
560
250
63
Tänään taas tullut todistettua suuri määrä uusia ja melko uusia kaupunkilaisia. Duazzetin striimiä seuratessa heitin ilmoille, että MIKSI sääntöjen "lukemisesta" ei tehdä uusille pelaajille ns. pakollista muutaman minuutin whitelistia.

Esim kun pelaajan uniikki hex id saapuu ekaa kertaa kaupunkiin, ruudulle pamahtaisi timerilla varustettu ikkuna, jossa lukisi kaupungin säännöt ja ikkunaa ei saisi suljettua ennenkuin muutaman minuutin timer on kulunut loppuun. Samalla ikkunassa voisi sääntöjen jälkeen lukea, että etenemällä ko. ikkunasta hyväksyy säännöt, ymmärtää ne ja hyväksyy sääntöjen rikkomisesta koituvat seuraukset.

Duazzetia lainatakseni satunnaiset perseilijät voisivat vähentyä, sillä ei RDM/VDM harrastamaan tuleva jonne/jonna jaksa välttämättä 3-5 minuuttia odottaa.

Uhka/mahdollisuus?
 

angellfall

Maestro itse
Ylläpitäjä
10 Huhtikuu 2019
1,275
2
1,442
113
Samannäköisiä viritelmiä on ollut kyllä pitkinpoikin historiaa. Esim SuomiRP ajoi jossain vaiheessa tälläistä kysely whitelist tyyppistä ratkaisua, mutta ymmärtääkseni luopui siitä. Käytännössä ongelmana on se, että vanhoilta pelaajilta tälläinen "hyysääminen" saa melko paljon vastustusta.

Olemma kuitenkin aivan varmasti oikeilla jäljillä. Jotenkin uusien pelaajien "integrointia" yhteisöön pitäisi parantaa. Olemme pitkään pyöritelleen ajatusta esim jonkun yotube video kollaasin tekemisestä, miten ensimmäisiä päiviä palvelimella oikein kuuluu hoitaa. Loppupeleissä vanhat pelaajat kuitenkin osaavat väistää näitä uusia törppöjä melkolailla hyvin. Tilaa aivan varmasti palvelimella myös näille uusille pelaajille on, kyse on vain siitä miten saadaan rakennettua sopinvankorkuiten suojamuuri vanhojen pelaajien ja uusien pelaajien väliin.
 

Heppatyty_666

Vanha parta
Moderator
FarssiRP-Poliisi
FarssiRP-Pelastuslaitos
Vanhempi jäsen
15 Toukokuu 2019
560
250
63
Tämän tyylisellä ratkaisulla pyrinkin välttäämään esim. eräiden servereiden harrastaa foorumiwhitelistia. Moni näistä uusista taitaa nykyään tulla yksin servulle, ilman että käy lukemassa sääntöjä mistään ja se samalla työllistää sitten ylläpitoa.
 

angellfall

Maestro itse
Ylläpitäjä
10 Huhtikuu 2019
1,275
2
1,442
113
Tämän tyylisellä ratkaisulla pyrinkin välttäämään esim. eräiden servereiden harrastaa foorumiwhitelistia. Moni näistä uusista taitaa nykyään tulla yksin servulle, ilman että käy lukemassa sääntöjä mistään ja se samalla työllistää sitten ylläpitoa.
Mutta uusien pelaajien ongelma on enemmän se, että he eivät yksinkertaisesti tiedä mitä ovat tekemässä. Se, että luet jotain ei auta sinua, jos et tiedä mitä lukemasi asia tarkoittaa.

Minkäänlainen whitelistaaminen ei ole oikein minkäänlainen ratkaisu. Palvelin tarvitsee "uutta verta" tietyn määrän toimiakseen. Luonnollisesti vanhoja pelaajia lähtee jatkuvasti pois. Tätäkin tehtiin historiassa ja esim hellcity tätä harrastaa atm. Tietyissä määrin kyllä tämä ohjaa täysin ensikertalaiset pelaajat muille palvelimille. Tätäkautta sitten ehkäisee tuota ensiperseilyä. Kuitenkin aika helposti pystytään väittelemään, että nuo ensikertalaiset myös voidaan ohjata peliin sisälle muuten. Enemmän tuo "perseily" taitaa olla sellaisten pelaajien ongelma, jotka yksinkertaisesti ovat pelanneet jossain "jonnelandiassa". Whitelistaaminen toimii aluksi palvelimella varsin hyvin, mutta pidemmän päälle se alkaa syömään palvelimen pelaaja resurssejen uusiutumista. Tämän näkee esim. hellcityn pelaajakehityksessä viimeisen kuukauden osalla. Sama tapahtui myös farssille aikaisemmin.
 

Engblom

Vanhempi käyttäjä
Vanhempi jäsen
24 Heinäkuu 2019
170
138
43
26
Uusimaa
www.twitch.tv
Mites jos farssin latausikkunaan laittaisi sen logon sijasta vaikka sellaisen ns "sääntöboksin" missä lukee jotain sääntöjä. Myöskin tätä voisi soveltaa myös "näppäimet" osioon. Muutama tärkeä sääntö ja tärkeimmät näppäimet latausikkunaan logon päälle niin eikös se olisi jo jotain?
 

Hakkapeliitta

Käyttäjä
15 Huhtikuu 2019
34
16
18
Naantali
pakko änkeä mukaan keskusteluun, eli olen siis irl 40v. mies, oliko tämän vuoden alussa eksyin twich:ssä nnnallen streamiin ja silloin hän oli bennysin omistaja, ennen tuota hetkeä en ollut ikinä edes kuullut kirjainyhdistelmää RP, en tajunnut lainkaan mikä on tämä juttu, katselin striimejä muutaman päivän ja intouduin ostamaan gta:n, sen verran olin jo ymmärtänyt että kyseessä on jonkin sortin "reallife" pelisysteemi eli mennään ns oikean elämän juttujen mukaan tai ainakin yritetään mennä, no sitten löysin säännöt jostain "foorumilta" ei tainnut vielä olla tämä sivusto? en muista, luin sääntöjä ja erilaisia termejä joita te minua nuoremmat käytätte ja ymmärrätte, minä en niinkään, edes vieläkään, mutta olen ottanut ohjenuorakseni sen että toimi niin kuin toimisit oikeasti niin sillä olen pärjännyt, siis tiedän että tälläkin hetkellä todnäk teen virheitä ihan liukuhihnalla mutta koitan töppäillä niin että en häiritse muiden pelaamista tai siis RP:tä kaikki rdm,vdm ja mitä näitä nyt muita on hitonmoinen litania, edelleenkään en muista mikä tarkoittaa mitäkin mutta oletan että adminit on joskus erehtyneet minunkin selkään istumaan ja en ainakaan mitään ole palautetta saanut :) eli ilmeisesti jotain teen oikein, kuten angell tuossa sanoi lukemisesta ei ole mitään hyötyä jos et edes ymmärrä lukemaasi.
 
  • Like
Reaktiot: velluGG